Wat is een virtueel assistent? Veel online ondernemers zijn al redelijk bekend met de term virtueel assistent of VA. Voor ondernemers die vooral offline opereren is deze term nog best onbekend. Na enig uitleg begrijpen ze wat een virtueel assistent is, alleen is het vaak nog niet helemaal duidelijk wat een virtueel assistent allemaal voor ze kan betekenen. Een echte gemiste kans als je het mij vraagt! 

 

In deze blog vertel ik je daarom graag meer over het werk van een virtueel assistent. Lees je mee?! 

 

Wat is een virtueel assistent (VA)?

Een virtueel assistent (VA), ook wel online service provider, of virtueel professional genoemd, is een zelfstandig ondernemer, die ondernemers en bedrijven, op afstand ondersteunt bij het uitvoeren van werkzaamheden. Je kunt het een klein beetje vergelijken met een werknemer die thuiswerkt, maar niet helemaal! Het grote verschil is  namelijk, dat een virtueel assistent zelf ook ondernemer is en dus ook vanuit dat perspectief, als sparringpartner, met je mee denkt. Daarnaast werkt een VA vaak samen met meerdere klanten en houdt ze er haar eigen werkuren op na.

Hoe werkt dat nu, samenwerken met een virtueel assistent?

Goeie vraag! Samenwerken met een VA gebeurt veelal online. Zo wordt er veel gebruik gemaakt van videobellen voor overleg, contact via de mail, telefonisch of via WhatsApp. Maar bij lange termijn opdrachten zijn er zeker wel face to face contactmomenten. Dat bevordert de samenwerking en het is wel zo fijn om once in a while bij elkaar te komen en even echt met elkaar te connecten!

 

Afhankelijk van de opdracht, verleen jij jouw VA toegang tot de programma’s waarbij ondersteuning nodig is of deel je bestanden met elkaar die bewerkt moeten worden. Om het samenwerken te bevorderen is het handig om vanuit een digitaal archief te werken, ofwel in de Cloud. Bekende Cloudoplossingen zijn Onedrive, Googledrive op Dropbox. Het werken in de Cloud heeft het voordeel dat iedereen, vanaf elke locatie, bij dezelfde documenten kan. Afhankelijk van de gekozen Cloudoplossing en het werkproces dat je aanhoudt is een belangrijk voordeel dat je altijd met de laatste versies werkt. 

 

Elke VA houdt er natuurlijk haar eigen werkwijze op na. Ik vertel je daarom hoe een samenwerking met mij eruitziet.

 

Als eerst vindt er een kennismakingsgesprek plaats. Als we hebben besloten te gaan samenwerken, is het tijd om de administratieve kant te regelen. Nadat dit is geregeld, gaan we de opdracht bespreken en een plan van aanpak maken. Vooral bij samenwerken op afstand is het belangrijk dat er een goede planning wordt gemaakt, zodat we beiden weten wie wat doet en wanneer er zaken opgeleverd moeten worden. Aan het begin van de samenwerking zal er veel contact zijn om ervoor te zorgen dat zaken op de juiste manier worden uitgevoerd. Maar na verloop van tijd zijn we goed op elkaar ingewerkt en merk je amper dat je niet samen op kantoor zit,  maar virtueel samenwerkt. 

    Hoe kan een virtueel assistent jou helpen?

    In principe kan een virtueel assistent  alle werkzaamheden, die op afstand kunnen worden uitgevoerd, van je overnemen. Maar…  niet elke VA is even goed in alles (ik bedoel.. wie is dat wel?), daarom kiezen veel VAs voor één of meerdere specialisaties. 

     

    Door te kiezen voor een specialisatie zorgt ze ervoor dat ze op de hoogte is van de trends en ontwikkelingen in haar vakgebied. Ze kan je hierdoor beter voorzien van informatie en advies over bijvoorbeeld een bepaalde tool of aanpak dat past bij de opdracht en jouw business. Dit scheelt jou weer research en dus tijd en energie. Ideaal toch?

     

    Hieronder een lijstje met een aantal expertises die je vaak voorbij hoort komen:

    • Social Media Management
    • Online Marketing Management
    • E-mail Marketing
    • Online Technisch Support (denk aan het bouwen en/of onderhouden van je website, webshop, online leeromgeving, plaatsen van blogs, etc.)
    • Event Management 
    • Office Support 
    • Administratieve ondersteuning
    • Customer Support
    • … Just to name a few ☺ 

    Waar kan ik jou mee helpen?

    Mijn doel is om slimmer te gaan werken, in plaats van harder werken om hetzelfde resultaat te bereiken. Dit doe ik door met systemen te werken, werkzaamheden te standaardiseren en online tools in te zetten die werkzaamheden kunnen automatiseren. Dit levert namelijk tijd op en kost minder moeite en energie om de gewenste resultaten te behalen.

    Ben jij ook benieuwd of ik jou en jouw business vooruit kan helpen? 

    Bekijk hier de mogelijkheden en boek vandaag nog een kennismakingsgesprek in!

    Fifamé's Virtual Desk Bedrijfsscan

    In 5 simpele stappen meer overzicht en structuur

    Vraag hier jouw Bedrijfsscan aan en creër snel en simpel meer overzicht in je business.

    Yes! Je aanvraag is ontvangen.